FOLLOWER'SS !

Friday, 19 July 2013

HINA KE INSAN BERMOTOSIKAL ?


Assalamualaikum dan salam sejahtera.


cantikk?menarikk? haa, nie lah motosikal.. nampak je luaran cantikk. akan tetapi risiko penunggang motosikal adalah jauh lebih tinggi berbanding kereta, lori, bus.. statistik kes-kes kemalangan jalanraya pom wajiblah kategori motosikal yang mendahului. knp?? why?? adkah pemanduu cuai?? memanduu dilorong yang salah? memotong di laluan bertentangan?  adakah tindakan susulan tidak di jalankan.?

jom ikuti surat cintaa dariipada penunggang motosikall kepade pemandu kenderaan bertayar empat dan keatas..

tuan/puan

saya mewakili penunggang motosikal ingin berpesan dan berkongsi kepade pemandu-pemandu kereta yang tidak pernah berpengalaman menjadi penunggang motosikal atau yang tidak memahami perasan menjadi penunggang motosikal bahawa :

1) kami berhak menunggang motosikal di dalam lorong utama.bukan hanya menunggang di lorong kecemasan.kerana kami juga bayar cukai jalan. bukan cukai lorong kecemasan.tidak perlu bunyikan hon atau nyalakan lampu tinggi kepada kami..

2) jika pemandu kereta ingin memotong kereta di hadapan, dan ada penunggang motosikal di laluan bertentangan , kami layak di hormati. jangan memotong dengan tanggapan kami kecil dan boleh mengelak.

3)di kawasan sesak dan jem, tolong lihat belakang dan sisi terlebih dahulu sebelum menukar lorong dan pastikan beri signal 10 saat terlebih dahulu,(kami bukan robot yang "auto detect"kereta nak ke kiri atau kanan), sebab yang parah bukan anda tapi kami.TAKE NOTE !

4) penunggang motosikal seperti kami bukan mat rempit. kami layak di hormati sama seperti orag lain.

5) kepade pemandu kereta yang merokok ,jangan sesuka hati mencampakkan puntung rokok ke luar tingkap. perhatikan dahulu jika ada penunggang motosikal atau pengguna jalan raya yang lain. puntung rokok yang masih berbara itu berkemungkinan termasuk dalam pakaian penunggang motosikal dan membahayakan kami. 

6) jangan hina kami hanya kerana menunggang motosikal. Allah dah turunkan reeki masing-masing. tak perlu berbangga dengan harta dunia..

sekian..

yang menunggang motosikal..

















23 comments:

  1. hehe.. btol jga apa yg dye ckp.. :)

    ReplyDelete
  2. sy rasa best ape bawa motor. kalau traffic jem boleh jer lalu sipi2 :P tapi tu arr, risiko tggi dri knderaan lain. bawa motor x semestinya budak rempit kan.agree!! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah.. seharusnyaa lah best.. tapii?? ramai beranggapan bwk moto mat rempit? minah rempit?? miskin? ntah ape-ape pemikiran mereka tuu.. tak logikk langsung.. =D

      Delete
    2. tu fikiran kolot la.. ada hamba Allah tu gaji riban2 ,, krta mahal2 tapi bawa basikal ( lagi humbleeee... ^__^).. ni kwn sy citer arh.. budak u banyk bawa motor kan..huhu

      Delete
    3. hmmm.. bagusnyaa.. tak belagak...

      Delete
  3. Replies
    1. salam perkenalan kembali.. terima kaseh sudi singgah blogg meqnah =)

      Delete
  4. sangat setuju dengan surat tu.. hehehe

    -pengunggang tegar motosikal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe.. terima kaseh. hati-hati semasa memanduu.

      Delete
  5. tak pernah tunggang motosikal.. teringin sangat...

    *yg penting, saling menghormati sesama kita di jalan raya...

    yg bawa kereta, jgn laa wat suka2 hati..mentang2 ler duk dalam kereta kan..risiko x sehebat penunggang motosikal.. dan si penunggang motosikal juga jgn laa wat suka2 cilok sana sini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubalah. bes taw... rase sekali pasti nak lagii. kihkhkihkih.. haah. kedua-duanyaa perluu hati-hatii.baru syok memanduu..

      Delete
  6. Saya jarang bwk motosikal wpun sbnrnya suka sgt bwk motor dr kereta...salah satu sebabnya takut bila selisih dengan kereta or lori besar2 tuh...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe.. penakut rupenyaa.. blja laa bawak kat kampung-kampung dulu.. lepas tuu boleh laa bawa ke jalan besar...kan?

      Delete
  7. sy masa dulu bw moto pun kadang2 kena nasib yang sama.. hehehe

    nyway datang la singgah http://cdiena.blogspot.com/ n folow.. thanks :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. done follow awak. harap follow kembali. terima kaseh =)

      Delete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. penunggang motor tak hina... pemandu kereta juga tak hina... yang hina bila masing2 bawak hantu tak ikut undang2 jalanraya...

    btw done follow u dear :) - Noob

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah.. betol-betol.. terima kaseh sudi follow n bg pendapat...

      Delete
    2. Setuju komen Prince tu :)

      Delete
  10. seriusly, bkn hina pun naik motor nie. tahu la ada tayar 2 jer. teringin juga mereka respect kita sbgai penunggang motor dn bukan sbgai mat or minah rempit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yupp.. betol-betoll.. respect lh cikit kita yg bertayar dua nim...

      Delete